PŘEHRADA ORLÍK

Email:pvl@pvl.cz
WWW:http://www.pvl.cz
GPS:49°36'22,916"N, 14°10'52,639"E
Odpovědná osoba:Povodí Vltavy, státní podnik, závod Dolní Vltava
Pro detail klikni (ortofotomapa)
Zobrazení na mapě

Vodní dílo Orlík - Přehrada Orlík se nachází v říčním kilometru 144,650 Vltavy, 91 km nad Prahou a jako největší vodní dílo v republice tvoří i nejvýznamnější článek Vltavské
kaskády.
Hlavními účely vodního díla jsou akumulace vody pro nadlepšení průtoků na spodní části Vltavy a Labe, částečná ochrana před velkými vodami a výroba elektrické energie. Těmto hlavním účelům jsou podřízena další využití, jako je rekreace, vodní sporty, rybí hospodářství a plavba v nádrži. K orlické nádrži neodmyslitelně patří rekreační a sportovní lokality, stejně jako oblíbená rybářská místa.

Near the dam there is a port of the summer boat transport on the dam. It joins the dam with the Orlík chateau and with the Zvíkov castle, which stands above the confluence of the Vltava and Otava rivers at the head of the dam.

The dam is 450 m long and 91 m high. The reservoir contains 717 millions cubic metres of water (the most in all of Bohemia. Its area is 2,732 ha and the deepest point is at 74 m.
The road connecting the town Milevsko with the region of the town Příbram goes over the wall of the dam.

Vybudováním přehradního tělesa v letech 1957-1966 vzniklo na Vltavě jezero délky 68 km, zasahující i na Otavu a Lužnici s celkovou délkou břehů přes 300 km.

Délka hráze: 450 m
Výška hráze: 81,5 m
Celkový objem: 716,5 mil. m3
Zatopená plocha: 2 732,7 ha
Plocha: plocha povodí: 12 106,0 km2
Největší hloubka:

Přehradní těleso Orlíka tvoří přímá, tížná, betonová hráz, v koruně dlouhá
450 m. Po koruně hráze vede silnice II. třídy. Výška koruny hráze nade dnem
je 81,5 m. Celkový objem betonu hráze činí přes 1 milion m3. K převádění
vody slouží korunový hrazený přepad o třech polích a pod přelivy jsou
situovány dvě spodní výpusti. Při levém břehu je umístěna elektrárna
osazena čtyřmi turbinami typu Kaplan. Vodní dílo Orlík pracuje ve vzájemné
spolupráci se svou vyrovnávací nádrží přehrady Kamýk. Při pravém břehu
je umístěno plavební zařízení pro malá sportovní plavidla, přeprava je
řešena plošinovým vozíkem. Plavební zařízení pro lodě do výtlaku 300 tun
je řešeno jako šikmé lodní zdvihadlo. Dokončena je pouze jeho stavební
část a v současné době probíhá jeho dovybavení technologií.

HISTORIE

Úprava střední Vltavy má dlouhou historii. Původně se řeka upravovala především k plavebním účelům, ovšem v roce 1911 byl poprvé Dr. Ing. Radoušem navržen vysoký přehradní stupeň s energetickým využitím. Konečné rozhodnutí
o umístění vodního díla Orlík bylo dáno „Hydroenergetickým plánem Vltavy
a dolního Labe“, vypracovaným v roce 1953.

V roce 1954 začaly přípravné stavební práce a v dubnu 1957 byla zahájena
vlastní stavba přehrady. V roce 1960 bylo zahájeno napouštění nádrže a poslední
4. turbogenerátor byl spuštěn v březnu 1962. Až do roku 1966 byly dokončovány
některé rekultivační práce. Po podrobném průzkumu ČSAV byly zabezpečeny
i některé historické památky v místě nádrže, především hrady Orlík a Zvíkov,
zámek v Kolodějích a záchrana románského kostela u Červené nad Vltavou.

ZDROJ INFORMACÍ: www.pvl.cz